Muhiimada akhriska
v Ayadii koowaad ee lagu soo dajiyey
NABIGA SALALAAHU CALAYHI WASALAM waxa ay ahayd IQRA oo macneheedu yahay AKHRI
waana suurad dhan oo ka mid ah suuradaha qur’aanka.
v Wax akhrisku waxaa uu kordhiyaa
garaad qofka iyo waayo aragnimadaada, inta badan ee aad akhriso waa inta badan
ee aad wax taqaan ama cilmigaagu uu kordhayo.(THE MORE YOU READ THE MORE YOU
KNOW) .
v Waxaa lagu ogaadaa waxyaabo badan oo
aadan hore u maqal ama aadan hore u arag, waxaad baran kartaa meelo aadan
waligaa tagin kaliya adiga oo akhrisanaya warbixino ku saabsan waxaad kale oo
kala baran kartaa sida dunida loo kala dago, DADKA IYO DHAQAMADOODA, waxyaabaha
keeni kara isfahamiwaaga iyo sida loogu kala duwan yahay dhaqanka.
v Aqoontu waxa ay ka koobantahay labo
shey akhris iyo qoraal. Aqoonta oo la kasbadaa waxa ay ku xidhantahay akhriska.
v BULSHOOYINKA AQOONTA LEH WAXA AY KA
HORUMAR BADAN YIHIIN KU WA AAN AQOONTA LAHAYN. BULSHADA AQOONTA LEH WAXAA AY
MAR WALBA KA FEEJIGANYIHIIN IN UU KHILAAF SOO KALA DHAX GALO, WAA KUWO OG
DANAHOODA IYO HALKA AY HIIGSANYAAN. WAXAA AY ISKA KAASHADAAN DANAHA GUUD.
TUSAALE AHAAN FAGAARAHA TAXRIIR , kacdoonkii dadka reer masar, waxaa la ogyahay
in maalintii xilka laga qaaday kaligii taliskii mudada fog haystay ee xusni mubaarak ay dadka reer masar mar qudha
hagaajiyeen FAGAARAHII taxriir kaas oo ay ku sugnaayeen malaayiin shacab ah oo
ku dhixi jiray habeen iyo maalin. SIDA CILMI BAADHAYAAL MARAYKAN AH AY SOO
SHEEGEEN akhriska sheekooyinka mala-awaalka ay yihiin kuwo bulshada u wanaagsan
oo ay bulshadu noqoto mid isku duuban oo is walaalaysata. Akhristaha wanaagsani
waa toosiyaha umada, sida ay sheegeen cilmi baadhayaal kala duwan akhrisku waxa
uu ka qayb qaataa isku xidhnaasha bulsha iyo wada jir kooda.
v Wax akhrisku wuxuu wanaajiyaa
shakhsiyada qofka waayo qofka wax akhrintiisu badantahay waxa uu yeeshaa
khibrad u diida in uu ku dhaco fal cawaaqibkiisu xun yahay.
v Dhanka caruurta wax akhrisku wuxuu
koriyaa caruurta qiyaastood, caqligooga iyo aqoontooda guud. Waxa ay ka helaan
erayo cusub marka ay akhrinayaan buugaagta taas oo dhista aqoonta luuqadeed.
v Ardayda wax akhriska badan waa ku wa
kaalmaha koowaad kaga jira iskuulada iyo meelaha wax lagu barto. Waxaa ku
dhisma aqoonta guud. Waxaa kale oo dhacda in ardayda Akhriskoodu badan yahay ay
ka aqoon bataan macalimiintooda.
v Wax akhriska waxaa uu dhisaa ereyada
luuqada aad wax ku akhrinayso, waxaa kaloo uu dhisaa fahamka qofka.
v Waxay yareeysaa wal wal ka. Taasi waa
sababta adiga oo wal-walsan hadaad qaadato buug dabadeena aad akhriso uu
wal-walkii kaaga tagayo waayo buuga sheekada ku qoran waxa ay ka sheekaynayaa
waxyaabo kala duwan oo kaa saaraya badaha murugada ah ee kugu furan.
Muhiiimada qoraalka
v
Qoraalku
waa shay aad iyo aad u muhiim ah waana shay jira in badan, boqolaal kun oo sano
ayuu jiri karaa qoraalka. TUSAALE waxaa u ah in KUTUBka qur’aaanka kariimka in
uu yahay mid qoran sababtuna ay ahayd markii Abuu bakar radiyalaahu canhu uu
go’aamiyey uruurinta qur’aan ka iyo qoristiisa oo ka qaadatay mudo. Markii uu
abuubakar go’aankan qaadanyey waxaa ay ahayd markii ay SHAHIIDEEN asxaab badan
oo qur’aanka dusha ka hayeysay. TUSAALAHA labaad waa SUNAHA NABIGA SALALAAHU
CALAYHI WASALAM oo isaguna ay tahay mid qoran oo haadaney qornaan lahayn dad
badani ay diinta wax ku dari lahaayeen ama wax ka badali lahaayeen. Waxaanu
odhan karnaa qoraalku waa xigmad rabaani ah.
v
WIXII
LA QORAA QURUUMO HAREE MUXUU HADAL QIIMO LEEYAHAY, aduunyada aqoonta taala waxa
lagu soo gudbiyey hab qoraal. Taariikhda dunida waxaa lagu soo wariyey hab
qoraal kala duwan haday ahaan lahayd sawir gacmeedyo ama far qoran. Waxaan la
soconaa farta faraacintu inay tahay faraha aduunka ugu da’da weyn Sababtuna ay
tahay qoraalkeeda. TUSAALE AAN WADA ARKI KARNO EE LA TAABAN KARO WAXAA KA MID
AH LAAS-GEEL oo ka mid meelaha taariikhiga ah ee DUNIDA taas oo laga helayo wax
yaabahii ay ku qoreen. Waxaa hore u jiray luuqado kala duwan iyo dad kala duwan
oo dunida soo maray lakin aan maanta wax taariikh ah lahayn. Lana garanyn in ay
jireen iyo in kale uu shaki ku jiro. HESHIISKII SAANTA EE LA LA SAXIIXDAY
MUSTACMARADII ENGIRIISKA AYAA ISAGUNA AH, WAXYAABAHA TAARIIKHIGA AH EE QORAN
maanta aynu arki karno faa’iidadiisa.
v
Qoraalku
waa dhaxal, maguurto ah oo laga barto wixii hore u jiray, wax yaabahii hore u
dhacay ee aan loo baahneen inay soo noqdaan sida dagaalada sokeeye iyo
waxyaabaha xun ee ka dhashay oo ah tusaale wax lagu qaato. Hadii ay
aabayaasheen ahaan lahaayeen dad wax qora waxaa yaraan lahaa is khilaafka iyo
dagaalada waayo waxaa jiri lahaa heshiisyo lakal saxiixan lahaa oo qornaan
lahaa, laakiin waxaa kaliya jiray heshiisyo afka ah oo laga yaabo in ay
dhintaan dadkii isku ogaa heshiiskaas lakiin ay soo laabato dhacdadii la isku
khilaafay.
v
Qoraalka
wanaagsani waxaa uu yareeyaa JAHLIGA. Waxaa kale oo uu fududeeyaa xidhiidhka bulshada.
Waayo qoraalku waa XIDHIIDH qoran(WRITTEN COMMUNICATION).
MAXAA LAGA DHAXLAY AKHRIS QORIS LA’AANTA
Ø TAARIIKH BADAN OO AYNU LAHAYN AYAA KU
LUNTA BILAA QORIS ISKA DAAYE IN LA AKHRIYEE.
Ø TAARIIKHDA SOOMAALIDA GUUD AHAAN
WAXAA AY BILAABATAY IN LA QORO XILIGII GUMEYSIGA. WAAYO DADKA SOOMAALIDA GUUD
AHAAN MAYNAN GARANAYN SIDA WAX LOO QORO WAXAA WAX AY KU QORI JIREEN AFKA
CARABIGA AH.
Ø WAXAA LAGA DHAXLAY DAGAALO SOKEEYE OO
KA DHASHAY QORIS LA’AAN SIDA IN AAN LA QORIN HESHIISYO HORE U DHACAY, AMA
DAR-DAARANO HORE LOO QORAY. TUSAALE MEELAHA INTA BADAN UU KA YIMAADO MURANKA
WAXAA KA MID AH DHUL-BEEREEDKA, DHUL-DAAQSIMEEDKA, CEELASHA BIYAHA IYO WAX
YAABO KALE OO SOO NOQ-NOQDA KHILAAFKOODA SIDA GURYAHA DHAXALKA AH IYO HANTIDA
KALEBA.
Ø QOF WALBAA OO AH DA’ AH WUXUU LA
DHINTAA AQOON ISAGA OO AAN LAGA NUUGIN AQOONTA KU DUUGAN. GAARIYE ALAHA U
NAXARIISTEE WAXAA UU YIRI MAALINKUU DHINTAA ABWAAN WAAN ILMEEYAA OO WAA
MAKTABADO DHAN OO GUBTAY hadalkan oo ah qiyaas sheegaysa cilmiga ku aasan
dadkeena ee hada sida dhibta yar ku baab’aya
Ø Waxa ay xoojisay QABYAALAYADA waan
ognaha in qofka aqoonta leh ama qofka wax akhriya uu dunida in badan ka
fahamsanyahay, maskax fiican leeyahay si fogna u fakira. Badi dadka wax
akhriyaa waxaa ku yar qabyaalada waan garan karnaa sida qabyaaladu ku tahay
meelaha aqoonta iyo meelaha bilaa aqoonta ah.
No comments:
Post a Comment